۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

Parsix GNU/Linux 3.0r1 منتشر شد

نخستین نسخه به‌روز شده از Parsix GNU/Linux 3.0 موسوم به Kev برای دریافت آماده می‌باشد.



پارسیکس گنو/لینوکس چیست؟
پارسیکس یک دیسک زنده و قابل نصب برگرفته شده از لینوکس KANOTIX و مبتنی بر Debian است که در آن از میزکار کامل GNOME به عنوان میزکار پیش‌گزیده استفاده شده است و کلیه بسته‌های نرم‌افزاری لازم برای یک توزیع مخصوص میزکار را داراست. علاوه بر زبان‌های متعدد، پارسیکس همچنین بطور پیش‌گزیده از صفحه کلید فارسی پشتیبانی کرده و با استفاده از کلیدهای Alt+Shift می‌توانید در آن فارسی تایپ نمایید. پارسیکس را می‌توانید بر روی دیسک سخت خود نصب کرده و از آن به عنوان سیستم‌عامل کامپیوتر خود استفاده کنید. پارسیکس همچنین حاوی واژه‌نامه آزاد و بازمتن xFarDic و قلم‌های رایگان و آزاد فارسی از پروژه FPF می‌باشد. پارسیکس گنو/لینوکس ابتدا برای کاربران فارسی زبان طراحی شده بود ولی در حال حاضر دارای جامعه کاربری فعال از سرتاسر جهان می‌باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر در خصوص نام‌های انتشارهای مختلف، اینجا را ببینید.




هدف پروژه پارسیکس چیست؟
پروژه پارسیکس یک سیستم‌عامل کاملا پیکربندی شده و آماده برای استفاده، با قابلیت نصب آسان، هسته پیکربندی شده مخصوص میزکار و با قابلیت شناسایی سخت‌افزارهای سیستم‌های میزکار و همراه است که مبتنی بر شاخه Testing دبیان و آخرین نسخه پایدار منتشر شده از میزکار GNOME طراحی و پیاده سازی می‌شود. تلاش ما بر این است که بتوانیم حداکثر برنامه‌های کاربردی با کیفیت مطلوب و محبوب را در یک دیسک CD-ROM گرداوری نموده و در اختیار کاربران قرار دهیم. همچنین امکان نصب بسته‌های نرم‌افزاری اضافه نیز از طریق مخازن APT پارسیکس فراهم شده است. پارسیکس گنو/لینوکس معمولا دارای دو انتشار عمده و چهار انتشار فرعی در طول سال می‌باشد.

اطلاعات این انتشار:

نخستين نسخه به‌روز شده از Parsix GNU/Linux 3.0 موسوم به Kev برای دریافت آماده می‌باشد. این نسخه به روز رسانی‌های امنیتی و فنی منتشر شده بر روی مخازن نرم‌افزاری پروژه را بر روی CD ادغام می‌نماید. همچنین مشکل مربوط به عدم شناسایی سایر سیستم‌عامل‌های نصب شده بر روی کامپیوتر بر روی GRUB 2 نیز برطرف شده است. Parsix Kev به همراه تعداد زیادی ویژگی و امکانات جدید مانند میزکار GNOME 2.26.3، هسته کاملا جدید مبتنی بر لینوکس 2.6.29.6 به همراه وصله‌ها و راه‌اندازهای اضافه، برنامه نصاب به‌روز شده که از پارتیشن home/ جداگانه، فایل سیستم ext4 و مدیر بوت GRUB 2 پشتیبانی می‌کند، سیستم شبکه مبتنی بر NetworkManager، پشتیبانی از AuFS و UnionFS، سیستم فشرده سازی Squashfs+Lzma برای دیسک زنده، تعداد زیادی بسته نرم‌افزاری به‌روز شده مانند GNU Iceweasel 3.5.5، ابزار GParted 0.4.8، پیام رسان Pidgin 2.6.2، مجموعه اداری OpenOffice.org 3.1.1 به همراه تعداد زیادی بهینه سازی برای کاربران فارسی‌زبان، جلوه‌های سه بعدی 0.8.2 و... ارایه شده است. بدلیل حجم زیاد تغییرات و ویژگی‌های پیش‌گزیده اضافه شده، ارتقاء به صورت نصب از روی CD-ROM توصیه می‌شود. برای اطلاعات دقیق‌تر اینجا را ببینید. خبر دیگر اینکه مخازن Parsix 3.5 موسوم به Frankie نیز اکنون آماده استفاده می‌باشند و از کاربران علاقه‌مند دعوت می‌کنیم با استفاده از آن ما را در بطرف کردن اشکالات یاری کنند

parsix_3.0r1-i386.iso (687 MB, MD5), parsix_3.0r1-amd64.iso (693 MB, MD5)
منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر