۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

GNU/kFreeBSD

يکي از عوامل سنجش آزادي، حق انتخاب است. مثلا در دنياي نرم‌افزار، وقتي از يک سيستم‌عامل آزاد استفاده مي‌کنيد، حق داريد شخصا تصميم بگيريد که از کدام ميز کار استفاده کنيد، آهنگ‌هايتان را با کدام پخش‌کننده گوش کنيد، براي گشت‌وگذار در اينترنت از چه مرورگري بهره بگيريد و ايميل‌هايتان را با چه نرم‌افزاري بخوانيد. اما وقتي از اين لايه‌ها پايين‌تر برويم و به هسته برسيم، حق انتخاب کم‌تر مي‌شود.



در سطح کرنل، «انتخاب» کم است. اگر از گنو/لينوکس استفاده کنيد مشخصا مشغول استفاده از کرنلي هستيد که لينوس توروالدز کنترل کامل آن را بر عهده دارد. اين کنترل تا حدي است که او را «ديکتاتور خوب» دنياي گنو/لينوکس لقب داده‌اند. در صورتي‌که به سراغ هسته‌هاي ديگر - مثلا بي.اس.دي. يا اوپن‌سولاريس - برويد، مجبور هستيد از فضاي گنو/لينوکس‌هاي مرسوم خارج شويد و از توزيعي کاملا جديد (مثلا فري بي.اس.دي. يا اوپن بي.اس.دي.) استفاده کنيد.
اما اين وضعيت هم در حال تغيير است و اين تغيير به نظر من قدم بسيار بزرگي است در شکستن انحصار لينوکس - به عنوان يک هسته - در دنياي سيستم‌عامل‌هاي آزاد. مدت‌ها است که توسعه‌دهندگان دبيان در تلاش‌اند تا با پيوند زدن هسته بي.اس.دي. به دبيان، ترکيب جديدي از اين توزيع با نام GNU/kFreeBSD خلق کنند که حرف k در آن، مشخصا نشان‌دهنده اضافه شدن تنها و تنها کرنل فري.بي.اس.دي. به اين توزيع است.
در اين سيستم‌عامل جديد، همه چيز مشابه سابق خواهد بود به جز هسته‌اي که در نزديک‌ترين لايه به سخت‌افزار در حال اجرا است. البته تلاش ديگري هم در جريان است تا هسته توسعه يافته توسط تيم استالمن کبير به دبيان پيوند زده شود و دبياني با هسته ميکروکرنل ماخ به نام GNU/Hurd به کاربران عرضه شود. هر دو پروژه ايده مشابهي دارند اما با يک تفاوت بسيار جذاب: گنو/کي.فري.بي.اس‌.دي. در نسخه بعدي دبيان که تا دو ماه ديگر فريز خواهد شد حضور دارد. اين يعني خواهيد توانست با دانلود يک سي‌دي و نصب ساده آن روي يک کامپيوتر، سيستم‌عاملي داشته باشيد که از نظر ظاهر و کارکرد هيچ تفاوتي با يک دبيان «معمولي» نکند اما در لايه پايين، از هسته‌اي مبتني بر فري.بي.اس.دي. داشته باشد.
اين‌کار از نظر فني مزاياي مختلفي دارد؛ اول اين‌که در کل بي.اس.اي. از لينوکس، يونيکس‌تر است. در عين حال بي.اس.دي. قابليت‌هاي امنيتي بهتري از لينوکس دارد و در برخي موارد پشتيباني بهتري از سخت‌افزارها و فايل‌فرمت‌ها هم فراهم مي‌کند. اما چيزي که براي من ماجرا را حتي هيجان‌انگيزتر مي‌کند، به وجود آمدن حق انتخاب بيشتر در دنياي نرم‌افزار آزاد است.
لينوکس هسته بسيار خوبي است اما شکي نيست که بودن يک رقيب جدي، به نفع هر دو طرف تمام خواهد شد و به کاربران نيز امکان انتخاب بر اساس نياز را خواهد داد. از نسخه بعد، کاربران دبيان خواهند توانست از هسته يونيکسي بي.اس.دي. استفاده کنند و علاقه‌مندان بي.اس.دي. هم محدود به توزيع‌هايي مانند فري.بي.اس.دي. و اوپن.بي.اس.دي. نخواهند بود.

منبع
عصر ارتباط

۱ نظر:

  1. مطلب جالبی . من می خواهم بیشتر درباره bsd بدونم

    پاسخحذف