۱۳۸۸ خرداد ۳۰, شنبه

بازنده یا برنده

بازنده یا برنده:

این متن نقد و بررسی مقاله « چطور هوشمندانه بپرسیم » است. امیدوارم که مفید باشد.

هر کسی که لینوکس کار می کند حتما برنده هست ولی مسائلی باعث می شود که قضیه فرق کند

چه کسی بازنده هست؟

طبق مقاله مذکور به کسانی اطلاق می شود که وقت دیگران را تلف می کنند (یا وقت دیگران را می کشند)

نشانی این افراد چیست؟

1- کسانی هستند با اینکه قبلا سوالات ( تکراری faq ) ( مثلا در انجمن و یا جایی که سوالات ابتدایی کاربران مبتدی)
جواب داده شده جواب خودشان رو جستجو نمی کنند کاملا مشخص هست که افرادی که به خودشان کمک نمی کنند
چطور انتظار دارند که سریع جوابشان را بگیرند.

به نقل از مقاله:

انسان ممکن جاهل باشد؛ اما نباید احمقانه رفتار کند.

2- سوال شان را خارج از هدف و موضوع انجمن عنوان می کنند

3-یک سوال ابتدایی را در جایی که انتظار سوال حرفه ای داریم بپرسند و یا بر عکس

4- یک سوال مشترک را در چند گروه خبری بپرسد

5-یک سوال را به سایت غیر مرتبط (مانند فروشگاه اینترنتی لینوکس )و یا به کسی که هیچ آشنایی ندارد ایمیل بفرستد

6- به جای اینکه از عنوان مناسب برای موضوع انتخاب کند از عنوان مانند «لطفاً به من کمک کنید» و یا از عنوان غیر مر بوط استفاده می کند

7-در خواست پاسخ از طریق ایمیل

8- سوالات را بدون دقت و با غلط املایی ذکر می کند

9- پرسیدن سوال احمقانه

* چطور می تونم مشکل خودم رو در مورد x پیدا کنم؟
* چطور می تونم فایل ویدپویی رو پخش کنم؟
* چطور می تونم شل رو تنظیم کنم؟
* چرا برنامه من مورد نظر x کار نمی کند!
* من چطور می تونم لینوکس رو نصب کنم؟

افراد برنده چه کسانی هستند؟

کسانی هستند رفتار زیرکانه و هوشیار را از خودشان نشان می دهند و از سوال تکراری برحذر می کنند

چه منابعی برای جستجو مناسب هستند؟

1- ویکی پدیا و مداخل ویکی سایت مربوطه

2- جستجوگر گوگل و جستجو در گروه ها

3- جستجو در آرشیو انجمن

4-راهنمای برنامه (manual) مربوط و یا راهنمای (manual) سایت برنامه مربوط

5- خواندن سوالات تکراری FAQ

6- تست برنامه و بررسی بیشتر

7- اگر برنامه نویس هستید با خواندن کد منبع

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر